vrijdag, juni 4

9 juni STEMMEN!

Met het WK 2010 in het verschiet, we tellen allemaal de dagen tot 11 juni, zou je bijna vergeten dat we twee dagen eerder moeten bepalen welke partijen de komende 4 jaar ons land gaan besturen. Tenminste, het zou kunnen dat je het bijna was vergeten als er niet op elk moment van de dag bij elk mogelijk televisieprogramma een lijsttrekker opduikt om zijn partij te prijzen of, vaker nog, de partij van een ander af te branden. De boodschap is: Mijn partij is de beste, de anderen zijn allemaal matig tot slecht. Daar zijn in ieder geval alle partijen het over eens.

Goed, genoeg objectief inleidend gelul. Tijd om jullie wat houtsnijdend stemadvies te geven. De politiek laat zich indelen in twee categorieƫn: links en rechts. Ik vind dit altijd wat ouderwets klinken maar het blijft de makkelijkste manier om de twee stromingen van elkaar te onderscheiden. Links: PvdA, SP en Groenlinks. Rechts: VVD, CDA en PVV. Daartussenin vindt men nog D66 en twee Christelijke partijen, namelijk de Christen Unie en de SGP. Laten we even een snelle schifting doen.

SGP: Uit religieuze (ofzo) overtuiging geen vrouwen op de kieslijst, bovendien radicaal tegen drugsgebruik. Valt dus AF!
Christen Unie: Een behoorlijk beschaafde partij die over het algemeen correct handelt volgens haar Christelijke normen en waarden maarrr TEGEN het gedoogbeleid omtrent softdrugs en valt dus AF!
PVV: Voor afschaffing van maar liefst 2 publieke omroepzenders. Voor een 'kopvoddentax' (belasting op het dragen van een sluier). Voor het uitzetten van criminele Marokkanen, die wat hun leider betreft tevens door hun knieƫn geschoten mogen worden. Voor het stopzetten van ontwikkelingshulp. Valt dus AF!!
CDA: Naast de prestatie om 3 kabinetten op rij de eindstreep niet te laten halen zijn ook deze Christelijke boefjes tegen het gedoogbeleid. Ook maken ze een breekpunt van de hypotheekrente aftrek. Valt dus AF!
VVD: LET OP: TEGEN HET SOFTDRUGSBELEID. Gaan keihard tekeer tegen de PvdA maar houden de deur open naar de PVV. Zeggen dan dat ze van eigen kracht uitgaan, maar Cohen-bashen valt daar niet onder. Hypocriet dus. Daarnaast pakt hun programma de kleinste inkomens. Kan je zeggen van niet, maar het is wel zo. Iedereen is het er over eens behalve de VVD zelf. De partij voor de rijken valt dus AF!

Dan blijft er over: PvdA, SP, D66 en natuurlijk het Groenlinks van koningin Halsema. PvdA is de grootste, SP is de conservatiefste, D66 is de liberaalste en Groenlinks de progressiefste (en natuurlijk de... groenste!). Make your choice!!!

PS. Mensen die beslissen niet te stemmen en dus geen gebruik te maken van dit enorme voorrecht kunnen hun stembiljet + een kopie van hun paspoort/identiteitskaart opsturen naar:

Jan den Haenstraat 54
1055 WJ Amsterdam

Dan zal ik deze PLICHT voor u vervullen.

HOI

4 opmerkingen:

  1. Ok, ga zitten.
    Wat kan er veel veranderen in een jaar, maar deze zwevende kiezer zal niet op Marianne maar op Femke neerdalen. Misschien word ik dan nog eens koning.

    Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk dat ik neig om op D66 te stemmen, zijn ook meest privacy veilig. Maar zitten ook wat standpunten waar ik het totaal niet mee eens ben, maar dat geld voor veel partijen.
    Het wordt sowieso geen Pvv, wil geen nationalistische shakespeare voorstelling in het fucking kabinet, nah mean? Mja grote kans dat het weer een paars kabinet wordt.

    We shall see

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb net stemwijzer gedaan en SP is er uitgerold. Ik was maar met 5 stellingen het niet eens met de SP. Ik denk ook dat ik dat ga stemmen want ik ben wel down met hun (H)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ben er nogsteeds niet uit, d66 of groenlinks.. stemwijzer laat me ook niet echt iets duidelijk maken ofzo, iemand een trigger?

    BeantwoordenVerwijderen