donderdag, juli 29

Kennen jullie haar al?

Af en toe willen we Op De Zolder een nieuwe artiest onder de aandacht brengen waarvan jullie misschien niet gehoord hebben maar die jullie zeker wel moeten (leren) kennen. Vandaag is aan de beurt: Uffie

Ongeveer een anderhalfjaar geleden was ik bij een ex-klasgenoot van me. We zaten gewoon een beetje te smoken en te chillen met zijn itunes playlist op shuffle. Opeens hoorde ik de droogste electro track ever, met een chick die dikke, stoere en geile lyrics erop spitte. Haar naam was Uffie, het nummer heette Pop The Glock en ik was gelijk verliefd! Ik heb toendertijd Pop The Glock focking vaak geluisterd en natuurlijk alles over haar opgezocht, maar ben haar daarna eerlijk gezegd een beetje vergeten. Opeens vond ik een paar weken geleden een track met haar en Pharrel Williams en zag ik dat haar debuutalbum “Sex Dreams en Denim Jeans” 15 Juni was uitgekomen. Al voor dat ik het album had gekocht/gedownload werd ik wederom verliefd!
Uffie is een 22 jarige electro artiest/rapster/zangeres/producer/songwriter ,die in Miami is geboren, in Hong Kong is opgevoed en woont nu Parijs. Wat een focking gruwelijk profiel! Maar goed het gaat nu even om haar muziek. 
Haar directe en indirecte boodschap in de meerderheid van haar nummers is duidelijk: ze geeft geen fuck! Dat hoor je namelijk in de schijt die ze heeft aan songstructuur, haar flow en natuurlijk legt ze je dat haarfijn uit in haar teksten. In het old school rapnummer “MC's Can Kiss” legt ze deze attitude het best uit, en zit ze op een hoogtepunt wat rappen en lyrics betreft:
Ze is volgens haarzelf de minst hardwerkende chick in showbiz en heeft miljoenen plays (nu al 20 miljoen!) op haar MySpace gekregen zonder promotie of marketing, maar voornamelijk met dank aan het nummer “Pop The Glock”, dat haar grootste hit tot op heden is. Hoewel dit nummer al in 2006 een (internet)sensatie scheen te zijn, heeft ze rustig tot 2010 gewacht om met een debuutalbum te komen.
De laatste single van dit album heet "ADD SUV" ft. Pharrel Williams en gaat over het gebruik van downer drugs. Dit nummer vind ik ook één van de hoogtepunten van het album, voornamelijk omdat het refrein het gevoel van de onderwerp perfect pakt en heel “spacend” (kan er echt geen ander woord voor bedenken) klinkt.
Voorderest moet ik (helaas) eerlijk bekennen dat ik (nog) niet het hele album de shit vindt. Daarvoor is ze af en toe veel te abstract en ontoegankelijk. Misschien voel ik het meer als ik het nog vaker ga luisteren, maar één ding is zeker: Uffie is een personality! Ze heeft karakter, en deze gemengd met haar sexy stemgebruik is een drug, waar je verslaafd aan kan raken als het eenmaal bevalt. Ze heeft het talent om persoonlijke onderwerpen als haar onverwachtse populairiteit, luiheid, drugsgebruik, eeuwige crush voor haar “First Love” en natuurlijk haar "I don't give a fuck" mentaliteit in goede zang en rap uit te werken op de pakkende electro producties van Mirwais en Mr. Oizo. Daarnaast vind ik haar ook gewoon heel lekker, en zou ik graag een keer met haar willen chillen of feesten.

Check de clips, koop/download Sex Dreams And Denim Jeans en laat weten wat je van Uffie vindt, want OOK JOUW MENING TELT!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten