woensdag, oktober 26

Dope D.O.D. - Branded

Dope D.O.D. is wel de verrassingsact uit Nederland dit jaar voor mij. Ze krijgen over heel Europa, met name in de Oostblok landen aandacht, hun zeer indrukwekkende videoclip What Happened is bijna 4 miljoen keer bekeken en ze hebben afgelopen zomer een Europese tour met Limp Bizkit gedaan. Toen ik de clip van What Happened zag geloofde ik niet wat ik zag. Ik zat toen op school in de mediatheek en toen ik die clip zag flipte ik hem helemaal en ik keek hem 4x achter elkaar. Ik begon te schreeuwen naar een medehiphopper uit mijn klas: "CHECK DIE CLIP VAN DOPE D.O.D., SHIT GAAT TE VER!!" Hij vond het raar dat ik zo enthousiast was om een engelstalige Nederlandse act maar toen ie het zag flipte hij hem ook. Nog steeds laat ik de clip aan mensen zien en vind ik het gruwelijk om hun reactie te zien als het voor het eerst zien en als ik ze vertel dat deze gasten, inclusief de clipmakers, uit Groningen komen.

Later lekte ze de track Psychosis ft. Sean Price en die was ook heel nice. Ik heb zeker 6 maanden gewacht op dit album en in september was het zover voor Dope D.O.D. om hun debuut album Branded te droppen. 
Het album begint met de titelsong precies zoals het album moet beginnen. Een vette track met harde drums en een funky sample die het hele nummer doorgaat en je favoriete rappers Jay Reaper en Skits Vicious, die elkaar om de 4 bars afwisselen met scherpe half agressieve, half humoristische punchlines. Het is belachelijk hoe goed de zwarte humor in hun delivery en uitspraak van  woorden en woorden zit. Het hele album door. Met name Skits Vicious heeft zijn delivery heel goed onder controle. Elke keer als hij spreekt op het album wil ik luisteren omdat hij een originele stem en accent, punchlines en rijmschema's heeft. En als je dan ook nog zijn gekke lens en halve kapsel voor je ziet als hij rapt dan is het al helemaal een ervaring om naar die man te luisteren. Zijn hoogtepunten zijn op The Island, Witness the Crispness en op Pandora's Box met de lines:
"The darkside of the moon is a big void
as we breath in the air like Pink Floyd
we decide what's best with a quick choice
en live in our own world like a schizoid"


Brutality Series
Om een beeld te krijgen van wie er in de groep zit, meesterlijk idee en uitgevoerd.



De hele sound van dit album is wat mij betreft grensverleggend, ook internationaal gezien. Nog nooit heb ik die hardcore grimey 90's hiphop gemixt met zware elektronische synthesizer gehoord. Ze hebben hardcore hiphop  beats (Realgods) en synthesizer beats (Redrum) en deze twee stylen gecombineerd (Combust) op sommige tracks en het past perfect bij elkaar. 
Het is een prachtige kunst hoe goed ze deze grimey style beheersen en mixen met humor en gekke verhalen over drugs (Candy) en aliens die de mensheid besturen (Blaow!). Ondanks hun eigen visie/fantasie en grimmigheid geven ze geen enkel moment het gevoel aan de luisteraar dat ze zelf ook meer grimey of minder burgelijk moeten gedragen. Zoals vele underground rapacts dat wel kunnen doen. Ze komen meer over als storytellers of verslaggevers die je wat vertellen over de gedachtegangen in hun wereld. Via hun tracks en clips kan je een kijkje nemen in deze wereld, waarvan ik heel blij ben dat die op Nederlandse bodem gecreĆ«erd is.


Panadora's Box
Natuurlijk niet zo indrukwekkend als What Happened, maar wel een uitstekende keuze voor een opvolger om het na zo'n speciale 1e single, nu wat simpeler en rauwer te houden.

Ik raad iedereen aan om het album Branded van Dope D.O.D. te kopen/downloaden en veel te luisteren, want deze mannen schijnen ook een zeer goede live reputatie te hebben. Dus ik kan zelf alvast niet wachten tot ik ze een keer op het podium zie met deze beats en raps.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten