zondag, september 26

Check dit uit!

Faberyayo - Het Grote Gedoe

Faberyayo heeft buiten zijn werk met de Jeugd Van Tegenwoordig nog veel meer creatieve uitspattingen klaar liggen, die hij op z'n mixtape "Het grote gedoe" kwijt kan. Eind van dit jaar komt het nieuwe Jeugd album uit, maar nu eerst dus dit!

Met Tom Trago heeft Faberyayo een andere richting gekozen, aangezien de dj/producer veel actief is in de electro- en technowereld. Dat is dan ook zeker te horen! Vrijwel alle beats, waarvan veel "verhiphopte" technoplaten, zijn gebaseerd op elektronische geluiden.

De eerste single Uniform hoorde ik al een tijdje voordat de mixtape werd uitgebracht en dat vond ik al een keihard nummer. Maar het absolute hoogtepunt voor mij is toch wel de Skilogie (ski- sk-i ski- skileraar bruin). Deel 1 is vet, de skiquel is vetter, maar het deel dat de skilogie compleet maakt is het dopest. Obi Wan SkiYeyo is een held en dat blijkt ook uit het verhaal dat zijn lever met een koffer voor de deur staat (Kanker uit Marbella).
Voor mij is Miss Piggy ook een hoogtepuntje van het album. Het verhaal over de provenciale chick die naar de stad komt is heel herkenbaar en gruwelijk uitgewerkt. Een zeer vette toevoeging aan het nummer is het geniale refrein van Willie (Opposites), die het heel smooth en Nate Dogg achtig maakt.

Buiten de hoogtepunten staan er volgens mij op dit album helaas ook een paar missers. Nummers als energie vampier en sexy boy vind ik echt ronduit slecht, een nummer als 48 wordt voor mij al snel saai. De text "papa wilt lekker in een puber glijden, papa wilt niet meer met je moeder vrijen" vind ik eerlijk gezegd ook niet helemaal lekker om mee te zingen.

Voor mij staan er een aantal nummers op dit album waar Faberyeyo zijn genialtieit maar weer eens laat zien. Helaas zijn er ook een flink aantal nummer die mij totaal niet kunnen boeien. Als ik het even grof bekijk, dan vind ik van de 18 nummers de helft de moeite waard (waarvan ik er een paar zeer vet vind).


Laat weten wat jij van Faberyayo en Het Grote Gedoe vindt, want OOK JOUW MENING TELT!


Afz. de enige echte Wallie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten